Az egylemezes Quake 2
A Quake 2-t eredetileg CD-n adták ki, de működőképes egy floppyról is.
De tekerjünk vissza egy kicsit. Ahogy az előző bejegyzésben már taglaltam, a játékgyártók gyakran alkalmaztak összecsomagolt adatfájlokat a játékok hatékonyabb terjesztése és futtatása érdekében. Nem volt ez máshogy a Quake 2 esetében sem, volt egy 184 MB méretű PAK0.PAK fájl, amiben volt szinte minden: pályák, 3D modellek, hangok, képek.
Persze az előrelátó szoftvermérnökök két fontos dologra is gondoltak:
- mi történik abban a szerencsétlen helyzetben (ami akkoriban sokkal ritkább volt, mint manapság), ha a játékban valamilyen hibát fedeznek fel és ki kell adni egy patchet, ami ezt megjavítja
- mi a teendő akkor, ha a játékhoz csinálnak valamiféle kiegészítő (ún. mission pack) anyagot, de sokmindent az eredeti kiadásból vesznek alapul hozzá (pl. egy számítógép nézhet ki pont ugyanúgy, mint korábban, legalább nem kell ezt is hozzápakolni a kiegészítőhöz)
Mindkettőre két megoldás létezett, az egyik, hogy készült egy PAK1.PAK, PAK2.PAK, stb, szépen növekvő sorrendben, amik szintén hasonló, de frissebb/módosított adatokat tartalmaztak, így kijavították a hibákat vagy plusz dolgokat adtak a játékhoz (új fegyverek, más pályák, stb).
A másik megoldás az volt, hogy a csomagon kívül, a fájlrendszerben, kvázi "kitömörítve" voltak ezek az adatok (pl. odamásoltál egy pályát a speciális könyvtárba és probléma nélkül tudtál vele játszani, nem kellett hozzá a PAK fájlokban turkálni).
A Quake 2 további előnye volt, hogy csak azokat az adatokat töltötte be a fájlrendszerből a memóriába, amire szüksége volt. Tehát, ha egy pályán nem volt egy bizonyos fegyver, akkor azt nem töltötte be, ezzel spórolt nekünk erőforrást.
A fenti építőkockákból már sejteni lehet, hogyan fért rá a Quake 2 egyetlen floppy lemezre, de részletezem:
A kötelező elemei a játéknak, úgy mint: futtatókörnyezet, 3D motor /szoftveres/, konfigurációs fájlok, játékmotor: 828 kb.
Egyetlen kis pálya (2-3 teremből áll, van rajta néhány fegyver, pont elég 2-4 embernek): 147 kb.
3D modellek, képek, hangok: kb. 200 kb.
Összesen tehát ~1.2 MB, és egy floppy kapacitása 1.44 MB volt.
Maga a játék indítása nem volt gyors, mert egy floppy sávszélessége úgy 30-40kb/sec körül volt, ezért, mire mindent beolvasott, az minimum egy perc volt.
Ezzel a módszerrel a játszani vágyó osztálytársakkal bármelyik számtech órán tudtunk tolni egy kis LAN-partyt, nem kellett az óra felét azzal tölteni, hogy a tanár által megint letörölt jó kis Quake 2-t feltelepítsük.
Természetesen őket ezzel őrületbe is kergettük: "DEHÁT EGY ÓRÁJA TÖRÖLTEM LE AZT A ROHADT JÁTÉKOT!! HOVA REJTETTÉTEK?!"