Nem bízol a kollégáidban? Akkor valamit rosszul csinálsz!
bizalom vezetokent
2023-05-03
Dolgok, amikről a programozók azt hiszik, hogy tudják, de tévednek
programozoi-tevhitek-falsehoods
2023-04-08
A programozóktól meg kell szabadulni
chatgpt no-code low-code
2023-01-22
Miért fontosak a személyes adatok egyáltalán?
privacyaware, privacy
2023-01-07
Egy tanmese a szerény, de tehetséges informatikusról, akit én csak Gézának hívok
privacyaware, privacy
2023-01-02
Beskatulyáznád magad egy termékkel? Gondold át még egyszer!
learning, vendorlockin, risky
2022-12-11
Rekrúterekről és állásajánlatokról
bérsáv, recruiter, relevancia
2022-10-30
"A hídon akkor kell átmenni, amikor odaérünk."​ - YAGNI
yagni, pagni
2022-10-17
"A lényeg, hogy a munka készen legyen!"
agile, estimation, becsles, scrum, home office
2022-08-20
Munka vs. hivatás, a klasszikus dilemma
hr, hobbi, munka, egyensuly, hivatas
2022-07-18
Miért nem fogok nálatok technikai interjún részt venni?
technikai interju, hr, recruit, leet code, coding challenge, take home challenge
2022-07-04
"Hogyan építsek kapcsolati tőkét, ha karriert szeretnék váltani?"
linkedin, tippek, trukkok
2022-06-10
Junior/Medior/Senior, hogyan mérjük?
junior, medior, senior, hr, grade, level, experience
2022-05-09
11 tipp frontendeseknek, hogyan tegyék hatékonyabbá a munkájukat
frondend, vscode, angular
2021-10-31
Motion zoom - mozgás alapú képrekonstrukció
#52het
2021-06-01
Gesture Launcher
#52het
2021-05-31
CellEvent, első Android alkalmazásom
#52het
2021-05-19
Notebookcheck, azaz hogyan válasszuk ki a legjobb ár-érték arányú eszközt
#52het
2021-05-18
Torrent multiplexer
#52het
2021-05-17
Process watcher, logger
#52het
2021-05-05
Lazy loading material dialog content
lazy loading, angular, material, dialog
2020-12-28
Runtime configuration loading in Angular
angular, runtime, configuration, settings, environment, production
2020-03-29
How to start an Angular project?
angular
2020-03-11
Az 52 hét projekt
#52het
2020-01-01
Akkutöltöttség-jelző
#52het
2020-01-01
NetClub - Kollégiumi internetszolgáltató
#52het
2019-12-31
DeeJayy - Lost Terminal
#52het
2019-12-31
Counter Strike monitor
#52het
2019-12-31
Kollégiumi CS bajnokság 2005
#52het
2019-12-31
Mozgásérzékelős képrögzítő, Camera Capture
#52het
2019-12-30
Többszörös host pingelő
#52het
2019-12-30
Sávszélesség mérő, tesztelő
#52het
2019-12-30
Generáljunk hamis adatokat
#52het
2019-12-30
SQL lekérdezések parancssorból, odbc-vel
#52het
2019-12-30
Nonogram generátor (aka. "Fesse feketére")
#52het
2019-12-30
Egyedi chat alkalmazás, kliens és szerver
#52het
2019-12-29
FontSelector - betűtípusválasztó / font preview
#52het
2019-12-28
Saját hálózati kommunikációs segédszoftver - sox
#52het
2019-12-28
Csoportos e-mail küldő szoftver Delphiben
#52het
2019-12-28
Universal Api caller module for Angular 7-9 With NGRX state management
Ngrx, API, Effects, HttpClient
2019-07-02
A leghosszabb projekt
#52het
2019-04-19
Legelső kioszk projektem: Stari Sör Jukebox
#52het
2019-02-28
BPM számláló
#52het
2018-11-01
Assembly féléves beadandók
#52het
2018-11-01
Chatbot before it was cool
#52het
2018-10-30
StartX - Cseréljük ki a windows tálcáját és a Start menüt
#52het
2018-10-28
What? - fájltípus azonosító
#52het
2018-10-27
Transport Tycoon DirectX
#52het
2018-10-26
Diff - fájlösszehasonlító
#52het
2018-10-26
De Facto - Szoftverfelügyelet
#52het
2018-10-25
CD és DVD katalogizáló
#52het
2018-09-24
MP3 segédeszközök
#52het
2018-09-24
Keylogger - azaz billentyűleütés-figyelő és naplózó alkalmazás
#52het
2018-08-29
Az örök projekt: személyes weboldal és blog
#52het
2018-08-14
Szógyakorló nyelvtanuláshoz
#52het
2018-08-13
Warzone 2100 mentett játék szerkesztő
#52het
2018-08-13
Rejtett Windows-beállításokat konfiguráló program: TweakMaster
#52het
2018-08-13
A DrótPostaGalamb levelezőprogram adatfájljainak dekódolása
#52het
2018-08-13
Privacy jegyzet
2018-07-30
Egy éve ilyenkor
2018-07-25
The Matrix - konzol szimuláció
#52het
2018-07-13
Kakaóreceptkönyv
kakaó
2018-06-29
Crackelés!
#52het
2018-06-22
A K.I.T.T. challenge
#52het
2018-06-18
Doom 2 botokkal
#52het
2018-06-16
Römi játék Delphiben
#52het
2018-06-09
MeetsCow & DeeJayy - Intro
#52het
2018-06-09
Direct viewer - bitmap megjelenítő
#52het
2018-06-09
bazMAG
#52het
2018-06-09
Console Vision - Konzolos ablakkezelő Delphiben
#52het
2018-05-01
Quake 2 egy floppyn
#52het
2018-04-20
Játék-kitömörítők
#52het
2018-04-12
Tetszőleges program elrejtése Windows tálcáról
#52het
2018-04-05
Személyre szabás
#52het
2018-03-28
A year with Angular 5, 6 - Angular 2018
#angular5 #angular #resources #articles
2018-03-16
Az ikon evolúciója
#52het
2018-03-14
Betűtípusok
#52het
2018-03-04
Billentyűzet-gyakorló
#52het
2018-02-28
Zenél is a DeeJayy?
#52het
2018-02-22
Térképrajzoló az Ascii 3D labirintushoz
#52het
2018-02-19
Ascii 3D labyrinth
#52het
2018-02-14
52 hét - 52 projekt, avagy #eletem
#52het
2018-02-14
Dockerezzünk virtualizált környezetben!
docker, xen, ubuntu
2017-11-12
A cloud-initramfs-copymods hatásai paravirtualizált környezetben
ubuntu, xen, copymods, docker, docker-ce, docker.io
2017-11-11
Virtualizáljunk Xen 4.6-tal Ubuntu 16-on (Xenial)
ubuntu, xen, virtualizálás, hypervisor, debootstrap
2017-11-04
Álláskeresésem története
álláskeresés, it, fejvadászok, linkedin, job
2017-10-24
FAR Manager competitors
far manager, file managers
2010-01-01
Blog
blog
2001-01-02

Az egylemezes Quake 2

- 1999 -

A Quake 2-t eredetileg CD-n adták ki, de működőképes egy floppyról is.

De tekerjünk vissza egy kicsit. Ahogy az előző bejegyzésben már taglaltam, a játékgyártók gyakran alkalmaztak összecsomagolt adatfájlokat a játékok hatékonyabb terjesztése és futtatása érdekében. Nem volt ez máshogy a Quake 2 esetében sem, volt egy 184 MB méretű PAK0.PAK fájl, amiben volt szinte minden: pályák, 3D modellek, hangok, képek.

Persze az előrelátó szoftvermérnökök két fontos dologra is gondoltak:

  1. mi történik abban a szerencsétlen helyzetben (ami akkoriban sokkal ritkább volt, mint manapság), ha a játékban valamilyen hibát fedeznek fel és ki kell adni egy patchet, ami ezt megjavítja
  2. mi a teendő akkor, ha a játékhoz csinálnak valamiféle kiegészítő (ún. mission pack) anyagot, de sokmindent az eredeti kiadásból vesznek alapul hozzá (pl. egy számítógép nézhet ki pont ugyanúgy, mint korábban, legalább nem kell ezt is hozzápakolni a kiegészítőhöz)

Mindkettőre két megoldás létezett, az egyik, hogy készült egy PAK1.PAK, PAK2.PAK, stb, szépen növekvő sorrendben, amik szintén hasonló, de frissebb/módosított adatokat tartalmaztak, így kijavították a hibákat vagy plusz dolgokat adtak a játékhoz (új fegyverek, más pályák, stb).
A másik megoldás az volt, hogy a csomagon kívül, a fájlrendszerben, kvázi "kitömörítve" voltak ezek az adatok (pl. odamásoltál egy pályát a speciális könyvtárba és probléma nélkül tudtál vele játszani, nem kellett hozzá a PAK fájlokban turkálni).

A Quake 2 további előnye volt, hogy csak azokat az adatokat töltötte be a fájlrendszerből a memóriába, amire szüksége volt. Tehát, ha egy pályán nem volt egy bizonyos fegyver, akkor azt nem töltötte be, ezzel spórolt nekünk erőforrást.

A fenti építőkockákból már sejteni lehet, hogyan fért rá a Quake 2 egyetlen floppy lemezre, de részletezem:

A kötelező elemei a játéknak, úgy mint: futtatókörnyezet, 3D motor /szoftveres/, konfigurációs fájlok, játékmotor: 828 kb.
Egyetlen kis pálya (2-3 teremből áll, van rajta néhány fegyver, pont elég 2-4 embernek): 147 kb.
3D modellek, képek, hangok: kb. 200 kb.
Összesen tehát ~1.2 MB, és egy floppy kapacitása 1.44 MB volt.

Maga a játék indítása nem volt gyors, mert egy floppy sávszélessége úgy 30-40kb/sec körül volt, ezért, mire mindent beolvasott, az minimum egy perc volt.

Ezzel a módszerrel a játszani vágyó osztálytársakkal bármelyik számtech órán tudtunk tolni egy kis LAN-partyt, nem kellett az óra felét azzal tölteni, hogy a tanár által megint letörölt jó kis Quake 2-t feltelepítsük.

Természetesen őket ezzel őrületbe is kergettük: "DEHÁT EGY ÓRÁJA TÖRÖLTEM LE AZT A ROHADT JÁTÉKOT!! HOVA REJTETTÉTEK?!"