Chatbot - before it was cool
Eleinte nem gondoltam, hogy ebből a témából poszt fog születni, mert az első próbálkozás 2001-ből elég esetlenre sikerült. Aztán ellátogattam az #amuseconf-ra és megváltozott a véleményem: a chatelő robot ma téma.
A chatbot ténye az IRC-s (= Internet Relay Chat) közösségnek egyáltalán nem ismeretlen fogalom: már több, mint 20 éve létezik. Bár azok, akik régebb óta és rendszeresen chatelnek, másképpen közelítik meg a témát, mint azok, akik most találkoznak ezzel a technikai megoldással először egy weboldalon.
A különbség kultúrális: az átlagember jobb esetben egész mondatokban fogalmaz és hasonló választ vár el. Az IRC-t használó emberek pedig hozzá vannak szokva ahhoz, hogy a digitális csatornákon leginkább parancsokkal vezéreljük a gépeket (robotokat, botokat).
Ez itt egy aktuális példa:
DeeJayy | 'idojaras Szeged
ircbot | Szeged - Homerseklet: 16C Paratartalom: 60% Csapadek: 0mm Szel: DNY 11km/h
Ugyanez valahogy így képzelhető el egy modern változatú webes chatbotban:
Szia Chatbot, milyen idő van most Szegeden?
Szia DeeJayy, Szegeden most kissé hűvös 16 fok van, a páratartalom magasnak mondható, eső egyáltalán nem esik és csak egy picit fúj a szél.
Látható, hogy előbbi egy gépies, tényszerű használat és reakció, utóbbi pedig inkább egy emberi interakcióra hasonlít. Ugyan mostanában az utóbbi lett a preferált, előbbi is célszerű, csak nem biztos, hogy mindenkinek alkalmas - nem felhasználóbarát.
Megvalósításban viszont óriási különbség van a kettő között, ugyanis ami jobban hasonlít valódi kommunikációra, sokkal több algoritmust (ha úgy tetszik: "mesterséges intelligenciát") és processzoridőt igényel. A gépies, parancs-szerű chatet viszont pofonegyszerű kezelni, feldolgozni és reagálni rá pusztán adatokkal.
Eképpen ilyen egyszerűbb chatbotnak többször is nekiláttam, először 2001-ben, még IRC-től függetlenül, Turbo Pascalban. Működése meglehetősen szimpla volt: tudott köszönni a beszélgetés elején, megkérdezte a nevedet, amit meg is jegyzett, valamint visszaírt egy szmájlit, ha beírtad, hogy "hehe". Mondjuk, hogy erre azért nem építenék ügyfélszolgálati megoldásokat. Github.
Később, ahogy egyre többször használtam az IRC-t, írtam saját viselkedésű, de szintén gépies parancsokra működő ircbotokat. Volt, amelyiknek csak annyi volt a feladata, hogy egy jelszó beírására adjon operátori jogot egy csatornán. Volt, amelyik filminformációkat keresett ki imdb-ről, időjárást mondott meg, befektetési jegyek árfolyamát közölte, stb.
Néhányszor azzal is kísérleteztem, hogy emberi kommunikációt dolgozzon fel és hasonlóan válaszoljon, de rájöttem, hogy ez a téma nem merül ki abban, hogy értelmezzük a beírt mondatokat önállóan, hanem, hogy azokat összefüggéseiben lássuk, kontextusba helyezzük, többletinformációkat (pl. állapotokat, eseményeket, érzelmeket) kötünk hozzájuk, és - nem mellesleg - gondolatokat társítunk. Ezt még ma sem sikerült senkinek megtennie, tippem szerint még sok évig nem is kerül erre sor.
Szóval a chatbot nem a 21. század találmánya, mégcsak nem is egy kiforrott fogalom, legfeljebb a szövegértelmezés egy magasabb szintjére lépett.