"Hogyan építsek kapcsolati tőkét, ha karriert szeretnék váltani?"
Véletlenül azon kaptam magam, hogy cinikus lettem. Mivel nem szeretném magam ezen kondíció mentén erősíteni, kérlek segítsetek visszaállítani a hitemet. Történt ugyanis, hogy redditen egy pályakezdő feltett egy kérdést: "Hogyan építsek kapcsolati tőkét, ha karriert szeretnék váltani?"
A linkedin hivatalos "Social Selling Index" aloldalán sorolt és a saját tapasztalatom alapján levont következtetéseket pedig megosztottam a kérdezővel.
A válaszom jelenleg mínusz 10 ponton áll, azaz már meg sem jelenik, a közösség szerint tehát káros.
A tanácsaim a következők voltak:
-
"Open for Work" badge + napi 10-15 IT recruiter bejelölése: arra apelláltam, hogy elég nagy biznisz IT-seket toborozni, juniorokat is, szóval valszeg erre lesz pozitív reakció.
-
Posztoljon tematikus, work-related mémeket: saját tapasztalatom az, hogy a munkákkal, amikbe napokat, heteket ölök, (nagyságrendekkel!) kisebb reakciót váltok ki, mint bármelyik buta, hatszor körbeforgott mémmel. Ezzel tehát meg lehet jelenni mások hírfolyamában.
-
Posztoljon saját munkákat: bár a mémek jobban teljesítenek, ha már a következő körben jár, a felvételi folyamatban résztvevők belenézhetnek a linkedin aktivitásba is, érdemes ott ezeket publikálni.
-
Hekkelje meg a folyamatot: könyvek vannak arról, hogyan írjunk olyan CV-t, ami biztosan át fog menni a recruitereken és eljut a céghez, amelyikhez bekerülhet.
Ahogy mondtam, a közösség szerint ezeknek legalább egy része olyan kerülendő tanács, ami tönkreteszi a linkedint, komolytalanítja a jelentkezőt, stb. Ilyen reakciók jöttek még, hogy
"Kérlek ne szemeteld tele a LinkedIn-t mémekkel"
"Ha lehetne erre 2 downvoteot adnék"
És valóban, újraolvastam a listát, bár a véleményemen nem változtatnék, feltűnt, hogy a tanácsaim, ha működnek is, egy rosszabb linkedin-hírfolyamot fognak eredményezni.
Aztán utánagondoltam, hogy miért lehet ez, azaz miért lehet káros tevékenységgel nagyobb elérésre szert tenni: mi vagyunk az oka.
Mi, akik szénné lájkoljuk mémeket (igen, azok megjelennek minden követőd hírfolyamában, remélem tudod), esetleg posztolunk is ilyeneket, reakciógombokkal szavazunk súlytalan kérdésekre (amiket soha, senki nem fog kiértékelni), targetálás nélkül öntjük a pozileírásokat szembejövőkre. Mind a mi hibánk.
És, hogy hogyan tudunk segíteni ezen? Pont a most említettek elkerülésével:
- ne lájkoljunk mémeket, hagyjuk azt a facebook pöcegödrében
- fölöslegesen "szavazunk", ezek célja az elérés-gyűjtés és nem a kíváncsiság
- tegyünk bele még két percet a profil elolvasásába, mielőtt elküldjük a pozileírást, hogy biztosan passzol-e a jelölthöz
És persze a linkedin közben ellenünk dolgozik: azt a tartalmat önti a felhasználók arcába, amivel több reklámot tud eladni. Ha azok mémek, akkor azt, ha álszavazások, akkor azt, nagyon ébernek kell lenni, ha nem akarjuk hagyni magunkat manipulálni. Ébredjünk.