Crackelések
Az előző projekt során alaposan megismerkedtem az assembly nyelvvel és a gépi kóddal. Maga az assembly egy könnyen olvasható, szöveges nyelv, melyet az "assembler" nevű eszköz fordít át gépi kóddá, amit a számítógép processzora futtatni tud. A projekt során használt eszköz, a "Hiew" ennek pont a fordítottjára képes: gépi kódot tud olvashatóvá tenni, így lesz egy gombnyomásra
ebből:
ez:
ezt hívják disassemblernek.
Az illusztráció éppen a saját programomat mutatja, de bármely más programot is vissza lehet fordítani gépi kódról. Sajnos a folyamat nem optimális, mert amíg a szöveges assembly programot lehet struktúrálni, címkézni és kommentezni, ezt sajnos nem, emiatt kevésbé jól olvasható.
Habár nehezen használható, mégis egy remek eszköz a kezünkben: meglévő programokat tudunk visszafejteni, a működésükbe belenézni, elemezni, de legfőképpen: módosítani! És azokat a módosításokat, amik a gyártó érdekeivel ellentétesen működnek, cracknek nevezzük.
A 2000-es években elég gyakori volt az ún. "shareware" verziójú program: ez egy általában csökkentett funkcionalitású, korlátozást tartalmazó változata az eredeti programnak. A szoftvergyártók arra használták, hogy mézesmadzagként elhúzzák az ember előtt, és ha többet szeretne, akkor vegye meg pénzért a teljes programot. Néhány példa:
- a Doom 2 shareware verziójába csak néhány pályát és nem minden fegyvert tettek bele
- a Transport Tycoon Deluxe-ból kihagytak 3 játékmódot
- voltak olyan programok, amik pár percenként feldobtak egy ablakot, amiben a teljes verzió megvásárlására szólítottak fel, állandóan be kellett zárni
- az Advanced Disk Catalog nevű szoftver nem olvasta be az egész katalógust, csak az első 5 lemezt
... ésatöbbi, a sort elég sokáig lehetne folytatni.
A korlátozások egy része megkerülhetetlen volt, hiszen pl. a kihagyott pályákat, fegyvereket, játékmódokat nem lehetett semmilyen módon "visszatenni" a játékba, mert fizikailag nem voltak a játék részei. Voltak viszont olyan korlátozások, amelyeket érdemes volt kikezdeni: például azt, hogy az Advanced Disk Catalog ne álljon meg 5 lemeznél, hanem olvassa be az egész katalógust, hiszen ez csak egy nagyon egyszerű ellenőrzés.
EasyScreen videórögzítő
A program shareware verziója minden rögzített videó sarkába beleírta azt, hogy "ezt a videót az EasyScreen shareware verziójával rögzítették". Idegesítő volt, viszont a megfelelő szövegrész megkeresésével és kinullázásával a probléma orvosolható, még kódmódosításra sincs szükség.
Crazy Gravity
Itt van például a Crazy Gravity, a videóban még a NAG-screent is megmutatják (ez az idegesítő ablak, amit mindig be kell zárni, ha nem vetted meg a shareware szoftver teljes verzióját), nos, ezt lehetett egy jól irányzott kódmodosítással eltűntetni és az elérhető 3 pályát 26-ra bővíteni. Hasonló trükk alkalmazható a Color Attack, Gopher Golf játékoknál is.
DrótPostaGalamb
Nem tudnám határozottan állítani, hogy amit a DPG-hez csináltam, az crack lenne, hiszen a módosítások többsége nem ellenkezik a gyártó akaratával. A DPG-nél egyszerűen arról van szó, hogy volt egy (vagy több) fejlesztőjük és a szolgáltatás ingyenes volta miatt nem sűrűn került sor az új igények vagy hibák javítására. A felhasználók így maguk vették kézbe az irányítást és készültek olyan programok, amik egyszerűen, gyakorlatilag egy bővített "programbeállítások" szoftverként tették lehetővé a manipulációt. Ezekben az alkalmazásokban checkboxokkal és beviteli mezőkkel állítgathattunk a DPG alapvető működésén.
Az egyetemen
Mellékszálként ide tartozik, hogy amikor egyetemre kerültem, néhány, többségében másodéves hallgató indított egy önképző előadássorozatot "Hálózati biztonságtechnika" címen. Az első előadáson egy általános bevezető volt a szoftver- és hálózatbiztonságról, tematikáról, stb. Összekeverték a crack és a hack fogalmakat, amit voltam galád megjegyezni, így ismerkedtem össze későbbi mentorommal és munkatársammal, hsz-szel és csatlakoztam szervezőként ehhez a kezdeményezéshez.