Failed: bson encoding error: BSON element key cannot contain null bytes
mongo, mongodb, bson, null, key
2024-08-24
Nem bízol a kollégáidban? Akkor valamit rosszul csinálsz!
bizalom vezetokent
2023-05-03
Dolgok, amikről a programozók azt hiszik, hogy tudják, de tévednek
programozoi-tevhitek-falsehoods
2023-04-08
A programozóktól meg kell szabadulni
chatgpt no-code low-code
2023-01-22
Miért fontosak a személyes adatok egyáltalán?
privacyaware, privacy
2023-01-07
Egy tanmese a szerény, de tehetséges informatikusról, akit én csak Gézának hívok
privacyaware, privacy
2023-01-02
Beskatulyáznád magad egy termékkel? Gondold át még egyszer!
learning, vendorlockin, risky
2022-12-11
Rekrúterekről és állásajánlatokról
bérsáv, recruiter, relevancia
2022-10-30
"A hídon akkor kell átmenni, amikor odaérünk."​ - YAGNI
yagni, pagni
2022-10-17
"A lényeg, hogy a munka készen legyen!"
agile, estimation, becsles, scrum, home office
2022-08-20
Munka vs. hivatás, a klasszikus dilemma
hr, hobbi, munka, egyensuly, hivatas
2022-07-18
Miért nem fogok nálatok technikai interjún részt venni?
technikai interju, hr, recruit, leet code, coding challenge, take home challenge
2022-07-04
"Hogyan építsek kapcsolati tőkét, ha karriert szeretnék váltani?"
linkedin, tippek, trukkok
2022-06-10
Junior/Medior/Senior, hogyan mérjük?
junior, medior, senior, hr, grade, level, experience
2022-05-09
11 tipp frontendeseknek, hogyan tegyék hatékonyabbá a munkájukat
frondend, vscode, angular
2021-10-31
Motion zoom - mozgás alapú képrekonstrukció
#52het
2021-06-01
Gesture Launcher
#52het
2021-05-31
CellEvent, első Android alkalmazásom
#52het
2021-05-19
Notebookcheck, azaz hogyan válasszuk ki a legjobb ár-érték arányú eszközt
#52het
2021-05-18
Torrent multiplexer
#52het
2021-05-17
Process watcher, logger
#52het
2021-05-05
Lazy loading material dialog content
lazy loading, angular, material, dialog
2020-12-28
Runtime configuration loading in Angular
angular, runtime, configuration, settings, environment, production
2020-03-29
How to start an Angular project?
angular
2020-03-11
Az 52 hét projekt
#52het
2020-01-01
Akkutöltöttség-jelző
#52het
2020-01-01
NetClub - Kollégiumi internetszolgáltató
#52het
2019-12-31
DeeJayy - Lost Terminal
#52het
2019-12-31
Counter Strike monitor
#52het
2019-12-31
Kollégiumi CS bajnokság 2005
#52het
2019-12-31
Mozgásérzékelős képrögzítő, Camera Capture
#52het
2019-12-30
Többszörös host pingelő
#52het
2019-12-30
Sávszélesség mérő, tesztelő
#52het
2019-12-30
Generáljunk hamis adatokat
#52het
2019-12-30
SQL lekérdezések parancssorból, odbc-vel
#52het
2019-12-30
Nonogram generátor (aka. "Fesse feketére")
#52het
2019-12-30
Egyedi chat alkalmazás, kliens és szerver
#52het
2019-12-29
FontSelector - betűtípusválasztó / font preview
#52het
2019-12-28
Saját hálózati kommunikációs segédszoftver - sox
#52het
2019-12-28
Csoportos e-mail küldő szoftver Delphiben
#52het
2019-12-28
Universal Api caller module for Angular 7-9 With NGRX state management
Ngrx, API, Effects, HttpClient
2019-07-02
A leghosszabb projekt
#52het
2019-04-19
Legelső kioszk projektem: Stari Sör Jukebox
#52het
2019-02-28
BPM számláló
#52het
2018-11-01
Assembly féléves beadandók
#52het
2018-11-01
Chatbot before it was cool
#52het
2018-10-30
StartX - Cseréljük ki a windows tálcáját és a Start menüt
#52het
2018-10-28
What? - fájltípus azonosító
#52het
2018-10-27
Transport Tycoon DirectX
#52het
2018-10-26
Diff - fájlösszehasonlító
#52het
2018-10-26
De Facto - Szoftverfelügyelet
#52het
2018-10-25
CD és DVD katalogizáló
#52het
2018-09-24
MP3 segédeszközök
#52het
2018-09-24
Keylogger - azaz billentyűleütés-figyelő és naplózó alkalmazás
#52het
2018-08-29
Az örök projekt: személyes weboldal és blog
#52het
2018-08-14
Szógyakorló nyelvtanuláshoz
#52het
2018-08-13
Warzone 2100 mentett játék szerkesztő
#52het
2018-08-13
Rejtett Windows-beállításokat konfiguráló program: TweakMaster
#52het
2018-08-13
A DrótPostaGalamb levelezőprogram adatfájljainak dekódolása
#52het
2018-08-13
Privacy jegyzet
2018-07-30
Egy éve ilyenkor
2018-07-25
The Matrix - konzol szimuláció
#52het
2018-07-13
Kakaóreceptkönyv
kakaó
2018-06-29
Crackelés!
#52het
2018-06-22
A K.I.T.T. challenge
#52het
2018-06-18
Doom 2 botokkal
#52het
2018-06-16
Römi játék Delphiben
#52het
2018-06-09
MeetsCow & DeeJayy - Intro
#52het
2018-06-09
Direct viewer - bitmap megjelenítő
#52het
2018-06-09
bazMAG
#52het
2018-06-09
Console Vision - Konzolos ablakkezelő Delphiben
#52het
2018-05-01
Quake 2 egy floppyn
#52het
2018-04-20
Játék-kitömörítők
#52het
2018-04-12
Tetszőleges program elrejtése Windows tálcáról
#52het
2018-04-05
Személyre szabás
#52het
2018-03-28
A year with Angular 5, 6 - Angular 2018
#angular5 #angular #resources #articles
2018-03-16
Az ikon evolúciója
#52het
2018-03-14
Betűtípusok
#52het
2018-03-04
Billentyűzet-gyakorló
#52het
2018-02-28
Zenél is a DeeJayy?
#52het
2018-02-22
Térképrajzoló az Ascii 3D labirintushoz
#52het
2018-02-19
Ascii 3D labyrinth
#52het
2018-02-14
52 hét - 52 projekt, avagy #eletem
#52het
2018-02-14
Dockerezzünk virtualizált környezetben!
docker, xen, ubuntu
2017-11-12
A cloud-initramfs-copymods hatásai paravirtualizált környezetben
ubuntu, xen, copymods, docker, docker-ce, docker.io
2017-11-11
Virtualizáljunk Xen 4.6-tal Ubuntu 16-on (Xenial)
ubuntu, xen, virtualizálás, hypervisor, debootstrap
2017-11-04
Álláskeresésem története
álláskeresés, it, fejvadászok, linkedin, job
2017-10-24
FAR Manager competitors
far manager, file managers
2010-01-01
Blog
blog
2001-01-02

Játék-kitömörítők

- 1999-2003 -

Az internet mainstreammé válása előtt meglehetősen nehéz volt bizonyos erőforrásokat beszerezni. Ma például, ha érdekel egy játék zenéje, valószínűleg Spotify-on egy kereséssel megtalálom és azonnal hallgathatom is.

Régen ez nem így volt, és nem csak a zenék miatt, hanem más értékes erőforrások miatt is (képek, hangeffektek, videók, animációk, stb) konkrétan a játék adataiban kellett turkálni, hogy hozzájuthassak ezekhez.

Ez viszont nem volt egyszerű, mert általában mindegyik azt csinálta, hogy kitalált egy saját fájlformátumot és abba szórt bele mindent, mint egy zip fájlba. Tehát ahelyett, hogy használták volna a klasszikus fájlrendszert és a fájlokat egyenként ott tárolták volna, összecsomagolták egyetlen fájlba. Ennek voltak előnyei, hiszen ebből olvasni sokkal gyorsabb volt, mint a fájlrendszerből, a játék többszörözése is egyszerűbb, ha nem ezer fájlt kell másolni, csak egyet, ami nagy. Viszont hátránya is volt, mert nem lehetett a dolgokat egyenként megnézegetni, felhasználni.

A hátrányok kiküszöbölésére alkottam meg számos, természetesen minden alkalommal játékspecifikus "kitömörítő" szoftvert (bár nem valódi tömörítésről beszélünk, de magyarul nem tudok rá jobb szót).

Egyszerű kép- és hangkitömörítők

Vannak bizonyos általános fájlformátumok, amiket minden nap használunk pl. képek vagy hangok/zenék tárolására. Ezeknek a legtöbbször van egy speciális ismertetőjele, amik alapján lokalizálhatók egy nagy adattömeg közepén is (pl. a jpg képek biztosan tartalmazzák a "JFIF" betűsorozatot, a hangfájlok legtöbbször úgy kezdődnek, hogy "RIFF...WAVEfmt"). Ha tehát végignézünk egy nagy fájlt és ilyen azonosítójegyeket találunk, akkor ott lesz valami érdekes, amit érdemes megvizsgálni.

Készítettem ilyen kitömörítőt BPM, WAV, PCX, JPG, XM fájlokra.

Struktúrált adathalmaz

Előfordul, hogy az adatfájl jól észrevehetően struktúrált, tehát pl. tartalmaz egy katalógust a benne lévő adatokból (ilyen pl. a Quake 1 "pak" fájlja). A katalógus általában nagyon egyszerű, olvasás alapján megfejthető (pl. van benne egy fájl név, egy méret meg egy pozíció, hogy hol található a nagy adattömegben). Ennek megfejtése után nagyon egyszerű hozzá kitömörítőt írni.

Ezekhez a játékokhoz készült: Comandos, Comandos MP, NFS2, Imperium Galactica, Zulu Assault, Unreal Tournament, Quake 1/2.

Trükkösebb adatok

Volt egy Star Wars Racer nevű játék, amiből ugyan könnyű volt kinyerni a hangeffekteket, viszont mindegyik el volt kódolva. Nem gondolom, hogy sok erőforrást raktak bele, mert egy XOR művelettel és egy kulccsal (0xEEEE5555, such encryption, very hexa, wow) nekimenve szépen vissza lehetett fejteni a natúr WAV fájlokat, amiket aztán akár egy Winamppal le lehetett játszani.

Aztán persze nem csak a játékok fájljaiban lehetett kutakodni, de a DrótPostaGalamb adatfájljáról külön poszt lesz.